Najbliższe otoczenie galaktyczne nie jest zawieszone w przestrzeni, a tworzy strumienie materii płynącej od "lżejszych do cięższych regionów wszechświata" - to uproszczony wniosek, który wysunęliśmy z prelekcji Pawła Szkaplewicza pt. "Grupa Lokalna Galaktyk - o sąsiadkach Drogi Mlecznej". O jaką wiedzę jesteśmy mądrzejsi po 27 listopada?

Wszechświat jest ogromny, nie do ogarnięcia przez nasze umysły. Sam Układ Słoneczny wtopiony w Drogę Mleczną przeraża rozmiarami, a ani nasza Galaktyka, ani grupa lokalna, ani nawet Supergromada Galaktyk w której się znajdujemy nie jest niczym szczególnym, czy wielkim w skali całego obserwowalnego kosmosu.

Paweł podczas prelekcji zreferował przetłumaczony przez siebie film autorstwa grupy astronomów: Helene M. Courtois, Daniel Pomarede, R. Brent Tully, Yehuda Hoffman, Denis Courtois pt.: "Cosmography of the local universe". Film w wersji oryginalnej jest do obejrzenia na stronie: http://irfu.cea.fr/cosmography, powstał natomiast na podstawie artykułu wyżej wymienionych, który ukazał się w The Astronomical Journal, 146 (2013) 69. Artykuł jest do ściągnięcia w kilku formatach na stronie: http://arxiv.org/abs/1306.0091

Prelekcję zakończył przegląd autorskich zdjęć Pawła Szkaplewicza oraz Tadeusza Smeli, gdzie lokalny wszechświat można było doświadczyć bliżej, bardziej szczegółowo.

• DSC_8068