Odkryto pierścienie wokół asteroidy!

Asteroida z pierścieniami

Układ Słoneczny nie przestaje nas zadziwiać. Zespół astronomów pod kierownictwem Felipe Braga-Ribas z Brazylii odkrył dwa układy pierścieni wokół asteroidy Chariklo. Obserwacje obiektu prowadzone były w 7 różnych lokalizacjach Południowej Ameryki, wyniki badań przedstawione zostały w magazynie Nature, 26 marca 2014. 3 czerwca 2013, zgodnie z przewidywaniami, asteroida Chariklo dokonała zakrycia gwiazdy UCAC4 248-108672.

Prócz spodziewanego, kilkusekundowego zaniku gwiazdy, naukowcy dostrzegli również 2 nieznaczne osłabienia jej jasności przed i po zakryciu, co świadczy o istnieniu dwóch systemów pierścieni wokół tego niewielkiego ciała.

Chariklo to asteroida z grupy centaurów, orbitująca między Saturnem a Uranem. Jej srednica wynosi ok 250 km, pasy pierścieni natomiast mają odpowiednio 7 i 3 km, przedzielone są 9 km pustym pasem. Asteroida podejrzewana jest również o posiadanie naturalnego satelity.

Skąd wzięły się pierścienie na tak małym obiekcie? Najbardziej prawdopodobna hipoteza głosi, dwa pasy pierścieni powstały na skutek zderzenia planetoidy z mniejszym ciałem. Uważa się również, iż w przyszłości z pierścieni może uformować się mały satelita tej asteroidy.

To pierwszy przypadek odkrycia pierścieni wokół obiektu innego niż planeta i zaledwie 5-ty w ogóle w Układzie Słonecznym. Pierścienie posiadają wszystkie gazowe olbrzymy, nigdy wcześniej jednak nie stwierdzono ich istnienia wokół planety skalistej. Wydaje się, że odkrycie pierścieni wokół tak małego ciała może spowodować lawinę podobnych fenomenów. O lat znany jest fakt istnienia księżyców wokół małych obiektów. Pluton ma ich aż 5 (tych, o których wiemy), najmniejsze planetoidy posiadające księżyce mają średnice mniejszą niż kilometr! Księżyce wokół planet karłowatych w Pasie Kuipera występują niemal powszechnie. Może kiedyś się okaże, że i Ziemia posiadała pierścienie z których uformował się nasz Księżyc?

źródło: http://www.eso.org/public/news/eso1410/