Najmłodszy na świecie łowca komet pochodzi z Zachodniopomorskiego

Słońce i komety

Rafał Reszelewski, osiemnastolatek ze Świdwina, o którym głośno zrobiło, gdy w wieku 13 lat odkrył swoją pierwszą kometę, 1 lutego 2014 dokonał kolejnego, znaczącego odkrycia, znajdując kometę na zdjęciach z naziemnego teleskopu umieszczonego na Teneryfie. Astronom Amator jest członkiem projektu Sungrazing Comets, programu, którego uczestnicy szukają komet na zdjęciach dostarczonych przez kosmiczne obserwatorium Słońca SOHO, oraz projektu TOTAS (Tenerife Observatory Teide Asteroid Survey).

Czasy kiedy astronomiczne badania naukowe prowadzili jedynie profesjonalni astronomowie wydają się mijać bezpowrotnie

Powyższy przykład pokazuje, jak wielki wkład w naukę mogą mieć hobbyści, oczywiście przy odpowiedniej dawce samozaparcia i dociekliwości w eksplorowanym przez siebie temacie. Poszukiwanie komet to jeden z wielu obszarów astronomii, gdzie profesjonaliści „oddają pole” amatorom. Nie dzieje się to bez powodu. Wysoko rozwinięta technologia skutkuje ogromną ilością danych, których nie sposób zinterpretować, bazując jedynie na zasobach ludzkich z „tytułem naukowym”, dlatego „crowdsourcing”, również w dziedzinie astronomii, cieszy się na świecie ogromną popularnością.

Przykłady badawczych programów astronomicznych, w których wziąć udział może każdy, chętny do pracy z prawdziwymi, naukowymi danymi:

… i wiele innych.

Rola astronomów amatorów we współczesnym świecie nauki jest ogromna, a widząc przykład 18-latka z Pomorza Zachodniego, można śmiało powiedzieć, że wymierna. Posiadać na koncie odkrycie nieznanego wcześniej obiektu, w czasach, gdy wydaje się, że już odkryte zostało wszystko, powinno być motorem do działania każdego hobbysty, niezależnie od kierunku w jakim chciałby podążać.

Marcin Biskupski